Ons verhaal

Missie

Het platform ‘Durf Divers Denken’ is ontstaan in 2020 vanuit de universiteitsbrede doelstellingen aan de Universiteit Gent met betrekking tot diversiteit, meer bepaald het verhogen van de in-en doorstroom van studenten met diverse achtergronden.

De UGent streeft naar een goed geïnformeerde instroom met oog op een doordachte studiekeuze en een betere doorstroom, ten einde alle talenten die onze superdiverse samenleving rijk is aan te boren. Khalid Benhaddou, initiatiefnemer van dit project trekt het platform dat bestaat uit een groep geëngageerde vrijwilligers die zich inzetten voor een universiteit waar iedereen ongeacht afkomst, seksuele voorkeur, genderidentiteit en fysieke of mentale beperking dezelfde kansen krijgt.

Door activiteiten te organiseren waarbij we de betrokkenheid en bewustwording bij studenten en het onderwijspersoneel willen aanwakkeren, streven we vanuit het platform naar een toenemende tendens van diversiteit en een representatie van de superdiverse samenleving aan de Universiteit. We proberen, met veel ambitie en passie, de universiteitomgeving een inclusieve plek te maken die aantrekkelijk én toegankelijk is voor iedereen.

Visie

Wanneer we kijken naar de aanwezige diversiteit aan de Universiteit Gent stellen we vast dat deze nog erg laag is. De samenleving, hoe zij in werkelijkheid is, zien we niet terug in de studentenpopulatie en al zeker niet in het professorenkorps. Zowel de samenlevingsproblemen die we vandaag de dag waarnemen als het in stand houden van het onderwijs als een structuur die eerder mensen socialiseert dan uitdaagt tot het ontplooien van de ware kwaliteiten, zorgen er vandaag voor dat er hoge drempels ervaren worden door studenten uit kansengroepen. Zowel het Platform Durf Divers Denken als de Universiteit als instelling nemen deze vaststelling als een motivatie om aan de slag te gaan met deze situatie. De Universiteit formuleert in haar doelstellingen een duidelijke pluralistische en multiperspectivistische visie die streeft naar een gezonde mix onder studenten en personeel. Verschillende dynamieken liggen aan de basis van de verminderde instroom van studenten met een migratieachtergrond en studenten met een sociaal-economische status die veel van hen vergt op jonge leeftijd. Ook studenten met een functiebeperking hebben moeite om zichzelf een plekje te veroveren binnen de universiteit en niet gedemotiveerd te raken omwille van de extra hindernissen die zij ervaren. Minderheidsgroepen in de samenleving en bij uitbreiding aan de Universiteit als mini-samenleving hebben onze steun en begeleiding nodig om de weg naar het hoger onderwijs te vinden, zich gesteund en welkom te voelen en door te kunnen stromen tot een maatschappelijke positie die aansluit op hun unieke capaciteiten. Vanuit het Platform Durf Divers Denken zetten we ons in om deze maatschappelijke gevoeligheden tegemoet te komen, dit met de steun en het vertrouwen van de Universiteit.